
Od 1 października 2012 r. w
ramach Programu Leonardo da Vinci, będącego
komponentem Programu „Uczenie się przez całe życie”
nauczyciele Zasadniczej Szkoły Zawodowej
rozpoczęli realizację projektu mobilności Vetpro
pt.:
„Doświadczenie i partnerska współpraca
- sposobem na doskonalenie”.
Cele naszego programu:
- wymiana doświadczeń w kształceniu zawodowym - wizyty w szkołach zawodowych i zakładach pracy zatrudniających osoby niepełnosprawne umysłowo;
- poznanie systemu edukacji zawodowej dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w Hiszpanii;
- poznanie sposobu zarządzania placówkami kształcenia zawodowego w Hiszpanii;
-porównanie funkcjonowania placówek kształcenia zawodowego specjalnego (w Polsce i w Hiszpanii), ich sposób finansowania i współpracy ze środowiskiem lokalnym/regionalnym/międzynarodowym;
- poznanie przykładów dobrej praktyki i rozwiązań innowacyjnych w kształceniu zawodowym - wyposażenie placówek, metody pracy nauczycieli, funkcjonowanie kadry zarządzającej i doradców zawodowych;
- nawiązanie bezpośredniej współpracy międzynarodowej i doskonalenie umiejętności językowych uczestników;
- polepszenie kwalifikacji zawodowych uczestników projektu, w aspekcie uczniów niepełnosprawnych umysłowo;
Przewidywane rezultaty
Certyfikaty dla uczestników wydane przez organizację przyjmującą;
Dokumenty Europass Mobility;
Raporty końcowe;
Opracowany przez uczestników Biuletyn zawierający wyniki wymiany doświadczeń;
Sprawozdania uczestników z pobytu w Andaluzji;
Systematyczne upowszechnianie działań projektowych na stronie internetowej szkoły;
Prezentacje dla przedstawicieli innych instytucji współpracujących ze szkołą (min. pracodawców)
Rozpowszechnianie informacji w organach władz państwowych, w lokalnych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych;
Nieformalna wymiana doświadczeń w środowiskach zawodowych i prywatnych uczestników, np. w rozmowach prywatnych, na stronach internetowych i w kontaktach z partnerami zagranicznymi, z którymi współpracowała szkoła i z którymi współpracują uczestnicy wymiany doświadczeń;
Aktualności z realizacji Projektu
Po przeprowadzonej we wrześniu rekrutacji rozpoczęła się realizacja
Projektu.
Przygotowanie
Pierwszym etapem jest przygotowanie uczestników do mobilności.
Wszyscy nauczyciele uczestniczyli w 70 godzinnym kursie języka angielskiego, zakończonego uzyskaniem certyfikatów. Ponadto nauczyciele uczestniczyli w przygotowaniu kulturowym o Andaluzji.
Wymiana doświadczeń - Sprawozdanie z wymiany doświadczeń w Hiszpanii
W drugim etapie uczestnicy wyjechali do Grenady w Hiszpanii na wymianę doświadczeń. W trakcie wizyty trwającej 6 dni, zrealizowany został bogaty program przygotowany przez instytucję przyjmującą. Odwiedziliśmy placówki zajmujące się opieką i edukacją osób niepełnosprawnych. Poznaliśmy nowe możliwości wprowadzania na rynek pracy osób upośledzonych umysłowo w tym osób z Zespołem Downa. Zaprezentowaliśmy nasz region oraz szkołę w aspekcie jej działań i osiągnięć. Wszyscy uczestnicy projektu prowadzili prezentacje i debaty w odwiedzanych placówkach mające na celu zdobycie informacji i porównanie dwóch systemów kształcenia.
Ponadto poznaliśmy bogate dziedzictwo kulturowe Andaluzji, zwiedziliśmy Grenadę, miejsce na krańcach Europy, gdzie kultura Europy przenika się już ze światem orientalnym, tworząc fascynującą mieszankę.
Zwiedziliśmy Alhambrę , najstarszy (XIII-XIV w) i najlepiej zachowany pałac arabski na świecie, budowany przez władców dynastii Nasrydów jako ukoronowanie sztuki i ich potęgi.
Odwiedziliśmy także, Kordowę urocze miasto kiedyś nazywane mekką Zachodu a w niej wielki meczet Mezquita, (obecnie katedra), jedno z najwspanialszych dzieł architektury islamu.
Obecnie uczestnicy pracują nad wydaniem biuletynu zawierającego efekty wymiany doświadczeń, który zostanie opublikowany w maju na uroczystości szkolnej podsumowania projektu i wręczenia dokumentów Europass Mobility wszystkim uczestnikom.
Podsumowanie programu Leonardo da Vinci w szkołach naszego powiatu
Zbliża się koniec roku szkolnego i nasza szkoła
kończy realizację projektu Vet Pro „Doświadczenie
i partnerska współpraca – sposobem na doskonalenie”.
Z tej okazji podsumowaliśmy nasze dokonania i
przedstawiliśmy je na targach wojewódzkich w
Katowicach, organizowanych przez Śląskie Kuratorium
Oświaty i konferencji powiatowej w Będzinie
zorganizowanej przez naszą szkołę.

Konferencję Powiatową
rozpoczął Starosta Będziński –Krzysztof
Malczewski, witając zebranych gości: posła na
Sejm Waldemara Anzelm, Halinę Mentel – członka
Zarządu Powiatu Będzińskiego, Naczelnika Wydz.
Oświaty Jerzego Grada,
wizytatora Śląskiego Kuratorium Oświaty –
Marzenę Zabiegała oraz dyrektorów placówek
oświatowych.
Uczniowie ZSS w Czeladzi zaprezentowali zebranym
taniec hiszpański, nawiązując do kraju, który
poznali realizując program Comenius i Leonardo da
Vinci.

Uczestnicy projektu – nauczyciele Zespołu Szkół
Specjalnych z Czeladzi - otrzymali z rąk Starosty
certyfikaty
EUROPASS, poświadczające ich udział w projekcie
Vet Pro :
Podsumowania
realizowanych projektów dokonali zaproszeni goście:
1. Wizytator Śląskiego Kuratorium Oświaty
– Marzena
Zabiegała – omówiła program
Leonardo da Vinci i zachęciła zebranych do
wnioskowania w nowych pilotażowych projektach,
przewidzianych na lata 2014-2016.
2. Koordynator Projektu w
ZSS w
Czeladzi – Iwona Flaga - zaprezentowała założenia,
działania i efekty zrealizowanego przez 8
nauczycieli szkoły projektu Vet Pro w bieżącym roku
szkolnym.

Przedstawiono również przykłady
dobrych praktyk naszych powiatowych szkół, których
uczniowie realizowali praktyki uczniowskie w ramach
projektu Leonardo da Vinci:
„Dobra
praktyka-pewny start”:
Zespół Szkół
Techniczno-Usługowych z Będzina
Zespół Szkół Ogólnokształcących
z Czeladzi

Każdy uczestnik konferencji otrzymał biuletyn, płytę
CD i ulotki dotyczące
realizowanych projektów, ponadto mógł się
bliżej zapoznać materiałami stworzonymi i
zgromadzonymi w trakcie realizacji projektu.
Cieszymy się, że konferencja przyczyniła się
do zaszczepienia wśród zebranych gości „projektowego
bakcyla”, dzięki czemu od nowego roku szkolnego inne
powiatowe szkoły poszerzą swą ofertę edukacyjną o
nowe programy.